Monday, March 25, 2013

Thoughts on the new Chaos Codex

A few months back when I found out Chaos would be updated in the near future, I wrote a wishlist of what I wanted to see in the new Chaos Codex. This post will explore how the new codex measured up to my wishlisting.

Il y a quelques mois, j'ai découvert que Chaos va avoir une mise à jour. J'ai écrit donc une liste de tous mes souhaits de contenants du nouveau Codex de Chaos. J'aimerais faire des comparaisons ici entre ce que j'ai voulu, et ce que j'ai reçu dans le nouveau codex.

Randomness
Les effets aléatoires


The first thing I had wanted when I made my wishlist was a bit of nutty randomness. I can now safely say that I got all that and then some. From the 6th edition game mechanics themselves (random charge length & random spells), to the wonderful Chaos boon table that can turn your champ into a spawn or a daemon prince, the Chaos of my Epic days has returned. The Chaos Boon table is a great mechanic that ultimately does exactly what the Chaos Cards of Epic used to do: buff your dudes with minor upgrades. The chance to become a spawn or a demon prince is pretty cool as well.


Au début, j'ai voulu plus d'éléments aléatoires. Avec les mécaniques de 6e édition (comme la table de sorts et l'attaque aléatoire)et la table de bénédiction de Chaos, le Chaos de mes journées d'Épic est revenu. La table de bénédiction de Chaos n’est pas mal comme les cartes de Chaos d'Épic. C'est plein de petites améliorations supplémentaires pour vos bonshommes. L'occasion de devenir un Spawn ou un prince est marrant aussi.

The weakness of the table is that it is rare that I can get one of my HQs into a smackdown with another champ in CC. Therefore, it is pretty fortunate that Chaos gets the option to buy rolls on the table as well. This allows me to start benefiting from the buffs right away.

La faiblesse de la table se révèle puisque c'est difficile de vous organiser pour avoir un de vos champions en combat avec un autre champion. Alors, c'est chanceux que je puisse acheter un coup de dés sur la table avant que nous déclenchions la bataille. De cette manière, je peux avoir les bénéfices tout de suite.


The key criticism of 6th edition is targeted at all the randomness, but I find it is well controlled in the Chaos codex. Despite not knowing what I will roll on the table, I can be reasonably sure that it will be something cool since Spawndom and Princedom is precluded if you buy a roll.

La critique clé de 6e est ciblée vers toutes les affaires aléatoires, mais je crois que c'est bien géré dans le Codex de chaos. Il n'y a pas d'occasions de devenir un enfant de Chaos ou un prince démon si t'achètes un coup de dés. Je suis donc assuré que je vais avoir quelques choses de bon.

Points cost of units
Le prix des unités en points


Chaos needed a points adjustment badly to be competitive. Everything was overcosted for the effect it had in the game. I did a brief comparison between the blood angels codex and the old Chaos codex and discovered Chaos was overcosted by as much as twenty percent.

Chaos a eu besoin d'un ajustement à ses coûts de points. Tous les choix d'unités ont coûté trop cher pour l'effet qu'ils ont eu dans les parties. J'ai fait une comparaison entre les Anges sanglants et le vieux codex de Chaos, et j'ai découvert que les Anges sanglants sont moins chers de 20 %.

Did the situation improve? No, we got boned again. Not only did very few units receive a points reduction, some actually received a points increase despite being worse in 6th edition. The defiler springs to mind. 195 points? WTF? Despite a daemonic save of 5+ and It Will Not Die, the thing will still get whacked regularly in the first round of shooting before it gets a single shot off.

Est-ce que c'est mieux maintenant? Mais non. Non seulement on a pas reçu une réduction de prix, mais les prix ont augmenté d'une manière hallucinant pour plusieurs d'unités, malgré le fait qu'elles sont pires en 6e, le defiler notamment. 195 points? Vraiment? Il peut être tué facilement d'un coup dans le premier tour, avant qu'il puisse tirer une arme.



I had wanted a points reduction on my plague marines as well. Space wolves get a crap ton load of abilities like counter attack for 15 points a model. In that light, I would have found it reasonable to price plague marines around 18 points. Instead, despite having lost some resilience with a reduced Feel No Pain save, they received a points increase as well from 23 to 24.

J'ai voulu une réduction de prix pour mes marines de la peste aussi. Les Space Wolves a reçu un gros forfait de compétences dans leur dernier codex, tout pour le prix de 15 points pour chaque bonhomme. Dans cette optique, il sera raisonnable de fixer le prix de marines de la peste à 18 points. Au lieu d'avoir une réduction, malgré le NERF à la règle d’Insensibilisation à douleur, j'ai eu une majoration de 23 à 24.



And the daemon prince!!! Phew... I needed therapy after what Kelly did to my daemon prince. After three years of waiting for a new codex, this astronomical increase felt something like crawling into a police station after being mugged in the park and then having the cops take turns beating the crap out of you as well. It's probably how the Canadian postal workers felt after Harper broke their strike and forced them back to work with wage cuts and slashed pensions.

Et le prince démoniaque! Oupalai, j'ai eu besoin d'un thérapeute après que j'ai vécu son augmentation du prix. Après une attente de trois années pour un meilleur codex, ce que Kelly a fait au prince démoniaque m'a senti comme un viole au parc suivi par une raclée aux mains de policiers. C'est potentiellement comparable à ce que les travailleurs postaux canadiens ont senti quand Harper a brisé leur grève et il a coupé leurs salaires et pensions.



It was not all bad though. The plague marines are still not worth 24 points but their dedicated T5 is still pretty good. The big problem with plague marines and with most of the units in the codex is that they just don't have enough damage output. Yes my dudes are resilient, but they eventually get worn down because every other army out there seems to be packing a crapload more firepower than my codex can muster.

Ce n'était pas tout terrible. Les Marines de la peste ne valent pas 24 points, mais une endurance de 5 est quand même bonne. Le plus gros problème avec ces unités et avec plusieurs d'autres dans le codex est qu'il n'y a pas beaucoup de choses qui peuvent monter une production de dégât très élevé. Mes gars sont résilients, mais j'ai vécu beaucoup de parties dans lesquelles j'ai mangé tellement de coups de feu sans les retourner.



Despite all that, there are a few consolation prizes for the faithful. The lords and sorcerors are a big win. Now we have two very customizable units that can sport 4+ invulnerable saves, T5, power axes, five wounds, etc. We also get cheaper Havocs. Autocannons are a great deal, however I have noticed they don't do much in an edition where players don't take transports anymore. T6 spawns are cool too, but they still have no saving throw & they are too expensive for a unit that just eats shots for a round or two before dying.

Malgré ces défauts, le codex a quelques trucs intéressants pour le joueur de Chaos. Les seigneurs et les sorcières sont excellents. Ils ont des 4+ invulnérables, l'endurance 5, des haches énergétiques, cinq blessures, et beaucoup d'autres options marrants. Nous avons des havocs pas chers de plus. Les autocanons ont un bon prix maintenant, mais ces armes ne sont plus très utiles dans une édition qui exige moins de véhicules et plus de troupes. Les enfants de Chaos avec l'endurance 6 sont bons aussi, mais ils sont tués souvent avant qu'ils ne puissent rien faire en raisons qu'ils n'ont pas de sauvegarde.



Of course, everybody hopes for something insane and broken when they get a new codex, so they can shove that unit down the throat of all the obnoxious power gamers in their circle that have been telling them for years that Space Wolves and Grey Knights are not broken. For Chaos players, that would be the Heldrake. 360 degree, AP3 torrenting flamers all bundled in the resilience of a flyer. Put three on the table and watch those grey knight players start to whimper and moan about how GW has ruined the game. It's kind of sweet watching the smugness slide away. If you want to keep your friends, I recommend taking just one. This will bump your damage output up to an acceptably competitive level without single-handedly tabling your adversary.

Bien sûr, tous les joueurs de 40k s'attendent à des unités folles et brisées quand nous recevons un nouveau codex, puisque nous pourrions gaver cette unité dans la gorge de tous les joueurs qui prétendaient que les Loups d'espace et les Chevaliers gris ne sont pas brisés. Pour les joueurs de Chaos, c'est le Heldrake. Avec une portée de 360 degrés, un lance-flammes AP3 en torrent, et la résilience d'un volant, c'est écrasant. Si vous mettiez trois Heldrakes sur la table, les joueurs de Chevaliers gris vont se plaindre de la défaillance du jeu. C'est génial. Si vous voulez garder vos amis, je vous conseille de prendre seulement un Heldrake. C'est assez pour augmenter votre production de dégâts à un niveau compétitif, sans d'être écrasant.



So in summary, I still have very few well priced and effective units in my codex (Sorceror, Lord, Heldrake). After that I have some units that are bearably priced and reasonably effective but that cannot achieve damage output in line with their cost(plague marines, chaos space marines, spawn, terminators, raptors, havocs, obliterators, cultists, maulerfiends). Then lastly I have a bunch of stupidly overpriced units that are so overcosted that taking them would be a massive handicap (daemon prince, defiler, forgefiend, land raider, warp talons, possessed). There is also a bunch of other random stuff that won't do much of anything on the table so they aren't worth their points (predators, vindicators, Helbrute, etc).

Pour résumer, j'ai quelques trucs efficaces avec de bons prix (le sorcier, le seigneur, le Heldrake). Après ça, j'ai plusieurs unités qui ne valent pas leurs points puisqu'ils ne peuvent pas atteindre une production de dégâts assez impressionnante, mais que je prends puisqu'il n'y a pas d'autres options (les Marines de la peste, les Marines de Chaos, les enfants de Chaos, les terminateurs, les raptors, les havocs, les oblitérateurs, les cultistes, et les maulerfiends). Finalement, il y a des unités qui sont si chères qu'elles vont me handicaper si je les prends (le prince démoniaque, le defiler, le forgefiend, le raider de land, les serres de warp space, les possédés). Il y a aussi des unités aléatoires qui ne servent à rien dans le jeu. Elle ne donc valent pas leurs points non plus (les prédateurs, les vindicateurs, le Helbrute, etc.).

The Marks System
Le système de marques


In my wishlist, I asked for the abolition of the marks system. It would have been much cooler to have individualized effects for each unit. I was imagining plague marines spewing toxic sludge from their flamers. Sadly it didn't happen. Instead, we're saddled with the marks system again, and they are still stupidly expensive. It costs me 25 points to make my Havocs fearless with an icon that can be sniped at any time. No matter how I crunch the numbers, I cannot see a scenario where the marks are worth taking. It's still better to take dedicated cult troops over marked space marines. It's just another wasted option for me, because ultimately it is a handicap more than anything.

IC BUffs
Les personnages indépendants et leurs effets dans la partie


I asked for ICs that could have an army wide effect, and that the Chaos codex has in spades. The main two that interest me are Huron and Typhus.

Since I used to love outflanking Chosen, Huron is essential to get this ability. At first I was pissed that I was being forced to take a non-fluffy unit, but then I played a few games with him, and discovered he is quite fun to use. He has a heavy flamer, great for tossing in with four other havocs sporting flamers on an outflank attack; and his psychic powers rotate each turn. Toss in some badass CC weaponry that allows him to strike heavy at initiative 1 or that gives him the choice to strike fast before his opponents. After a game or two of test driving him, I scratchbuilt my own, Nurgly version.

Typhus is no slouch in the CC department as well, sporting a nasty daemon weapon. However, he also has psychic ability, and best of all, makes cultists turn into zombies. I still haven't used him yet in 6th edition but I have sixty zombies from Mantic games awaiting assembly.

I am a bit disappointed that Phil Kelly did not include a mechanic for changing your opponents pieces into undead, but overall, I like what was done with the ICs.

Spells
Les sorts


The choice of spells is kind of lame for Nurgle. Maybe I just haven't seen the tactical potential but my Nurgle marked sorceror always takes two spells: one from the Nurgle table because I am forced to and one from the Biomancy table; and it is always the one from the Biomancy table that I use. I heard on a Podcast that it is better to take an unmarked sorceror with no upgrades but the psychic mastery levels. Then you get three rolls on the Biomancy table if you want. I have yet to try this, since I'm still trying to play fluffy with everything in my army as Nurgley as possible.

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